MIRA GHANA

Home » PROJECTEN » MIRA GHANA
Vijftien Amsterdamse jongeren met diverse culturele achtergronden gingen in de zomer van 2013 op groepsstage naar Ghana. Ze deden vrijwilligerswerk met straat-, wees- en schoolkinderen. Ze noemen hun project MIRA GHANA, Papiamentu (Antilliaans) voor ‘Kijk Ghana’.

De groepsstage naar Ghana is georganiseerd door DARE2GO uit Den Bosch in samenwerking met Stichting Vice Versa uit Amsterdam in het kader van het SBOS-programma van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Akwan2fo, voorheen OCEP, fungeerde als samenwerkingspartner in Ghana. Het SBOS-programma is een antwoord op de wens van veel jongeren om geïnspireerd te worden en bij te dragen aan een wereld met minder armoede en meer gelijke rechten en kansen. Het blijkt voor de jongeren vaak een grensverleggende inspiratiebron te zijn, die hun verdere leven beïnvloedt en hen tot actieve, mondiaal betrokken burgers maakt.

Christopher Sommer en Jeltje van Nuland van bijlmerenzo.nl maakten een reportage van de reis:

De bezochte projecten in Ghana dragen bij aan het behalen van (een groter percentage van) de millenniumdoelen. Deze doelen zijn in 2000 door de Verenigde Naties geformuleerd voor het boeken van vooruitgang op het gebied van armoede, onderwijs, gezondheid en milieu. In Accra deden de deelnemers van MIRA GHANA sportactiviteiten en film- en fotoworkshops met straatkinderen.

Vervolgens reisde de groep naar Assin Foso, waar ze een week lang les gaven op scholen. De jongeren van MIRA GHANA zetten hun eigen kennis en talent in om educatieve activiteiten te organiseren voor de kinderen. Zo gaf fotomodel Cherelva catwalktraining aan de kinderen en gaven reporters van bijlmerenzo.nl film- en fotoworkshops. Ook werd er met scholieren gesproken over gezondheid, toekomstplannen en culturele taboes. Zowel voor de Ghanese kinderen als voor de Nederlandse jongeren waren de gastlessen een unieke ervaring. Akwan2fo’s scholingsproject voor gehandicapten heeft ook diepe indruk gemaakt op de deelnemers van MIRA GHANA. De Nederlandse jongeren realiseerden zich dat zij eigenlijk niks te klagen hebben in hun eigen leefomstandigheden.

In Assin Manso vierde MIRA GHANA de 150e Emancipation Day samen met Afrikanen uit de diaspora, die vanuit de hele wereld waren gekomen voor het jaarlijkse Panafest. Ook bezochten ze het Nederlandse slavenfort Elmina en Cape Coast Castle, waar de voorouders van de Surinaamse en Antilliaanse deelnemers van MIRA GHANA het Afrikaanse continent voorgoed hebben verlaten.

De laatste dagen in Ghana bracht MIRA GHANA door in het prachtige weeshuis Save Our Children in Anwiankwanta. Ze gaven de weeskinderen liefde en aandacht en schilderden de muren van het nieuwe basketbalveld.

Na afloop van de reis organiseerden de deelnemers van MIRA GHANA  interactieve presentaties. Daarmee motiveerden de jongeren mensen uit hun directe omgeving om ook in actie te komen voor een meer humane en rechtvaardige wereld.

Voor interesse, suggesties of meer informatie over dit project kunt u contact opnemen via email of via Facebook