GESCHIEDENIS

Home ยป GESCHIEDENIS
Op 21 november 1998 presenteerde een groep van 12 vrouwen uit Venserpolder – een wijk in stadsdeel Amsterdam Zuidoost – het platform Vice Versa. Als professionals, buurtbewoners en leden van de Ghanees/Afrikaanse gemeenschap maakten zij zich zorgen over de kloof tussen wijkbewoners van Afrikaanse komaf en formele voorzieningen in zorg en welzijn. Bij vragen, klachten of problemen rond bijvoorbeeld opvoeding of huursubsidie wisten zij vaak niet bij welke instantie of instelling ze terecht konden voor antwoord, hulp of ondersteuning. Omgekeerd wisten ook de instanties een groot deel van de bewoners niet te bereiken en hadden professionals te weinig kennis over de culturele leef- en belevingswereld van Afrikaanse bewoners. Platform Vice Versa stelde zich tot doel om deze kloof te overbruggen door over en weer informatie, ervaringen en kennis uit te wisselen. Om de inzet van het platform meer duurzaam te kunnen organiseren werd in 2005 Stichting Vice Versa opgericht.

In de eerste jaren waren de activiteiten van Vice Versa voornamelijk gericht op opvoedingsondersteuning, gezondheidszorg en maatschappelijke participatie. In de loop van de tijd verbreedde de focus van Vice Versa zich met het bespreekbaar maken van taboe onderwerpen zoals: seksualiteit, huiselijk geweld -Peace at Home-, leven met een beperking en sociaal isolement.